PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Zaryzykuj FEST I WAL sam

  • Dodano:
  • Autor: Agata Goraj
  • Kategoria: Teatr
banerNiezależnie od sytuacji materialnej, pogodowej, lirycznej bądź dramatycznej; odważ się na performans. Niektóre sztuki nic nie kosztują. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part bez względu na nakłady finansowe, warunki atmosferyczne, prądy artystyczne czy kwestie bezgłośnie teatrologiczne; 20. już raz rusza w czerwcu (od 7 do 17) na nas. Przygotowanych dla nas zostało, jak przystało (na 20. rocznicę) 20. przedstawień. Nie będzie spełnienia marzeń - toż by była tradycyjnie tragedia teatru Katowic! Festiwal jest dojrzały, nie stary. Ma uczulenie na komercję, na którą aktu zaszczepienia chce być pionierem. Będzie mniej rozrywkowo, zupełnie postdramatycznie. Nastąpi, nie licząc otwarcia, 10 dni awangardowych wydarzeń. Panować będzie nastrój egzystencjonalnej pustki Teatru A Part ("Przejrzystość pustki") z nutką specyficznego optymizmu (począwszy od neokabaretu Bourgeois and Maurice w stylu londyńskiego soho). Staną (na)przeciw nam po Anglii: Belgia, Czechy, Grecja, Hiszpania, Niemcy, Szwajcaria, sami rodacy. Do performatywnej pracy!
 
Początek już znamy, muzyczne natarcie duetu Liv Morris i George Heyworth pogromi nas "freakowym" żartem pt. Cukrowe cycki. W rytm innej melodii zainstaluje w nas ruch, znaczy się zatańczy Marco Delgado (belgijski wychowanek Królewskiego Konserwatorium i klubu striptease) w parze z Nadine Fuchs (szwajcarską baletnicą, tancerką klasyczno-nowoczesną). Damsko-męskie ciało Delgado Fuchs nie stanowi jedności. Nie mają wyłączności do swego rodzaju (sztuki). Monopol artystyczny przejmie Marta Carrasco – fenomen, cudo, okaz festiwalu! Osobowość jubileuszowej edycji po 20. latach alternatywnych poczynań, jako autorytet światowego teatru niezależnego, logoprzyjeżdża do Polski, gdzie... Gdzie jest taniec? Brak konceptualnego oblicza człowieka w ruchu, odbija się w zwierciadle prawdy o bezprawiu ludzkiej klasyfikacji. W hermeneutyczne i bezpieczne ramy Festiwalu A Part nie zamykajmy. Nie gra się na nim na hasło przewodnie naciąganych tematów muzycznych, malarskich czy nawet czysto teoretycznych. Byłoby to droga Pani, drogi Panie: tani, tanie. Taniec, nie mieszcząc się w formule teatralnych festiwali, miota się i bezsensownie kręci w kółko nie w takt. Co za nietakt! W tym punkcie programu patriota odczuwać winien wstyd. Jak Ci nie wstyd? To dobrze, bo Polskę reprezentować będzie godnie w tej dyscyplinie artystycznej m. in. Magda Tuka i Anita Wach. Będą: Fight, Fight - that's all we can do! Dadzą z siebie wszystko, zobaczymy...
 
Czego nie zobaczymy, usłyszymy. Nie będziemy przecież tylko (biernie) patrzeć i oglądać, przy okazji głupio wyglądać. Dojdą naszych uszu słuchowiska, dobiegną nas uliczne zbiegowiska (spektakle plenerowe). "Poszerzymy pole walki"¹ o nowe przestrzenie sceniczne Katowic. Niektóre sceny rozegrają się w całkowitej ciemności, inne wyjdą na światło dzienne. Co się zdarzy? Nikt nic nie wie. Będzie szalenie, różnorodnie, nie modnie, a priorytetowo. Tempo przemian jest istotą eksperymentalnego wydarzenia. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part diagnozuje i pokazuje, co się dzieje w świecie sztuki. Poznaj kawał jego współczesnego obrazu, korzystając z medium działającego 10-lecia Teatru A Part! Jak wygląda? Nie ważne, to przecież performans – sytuacja artystyczna, przedstawienie i wykonanie na teatralnej scenie. W kontekście czerwcowego czasu i śląskiej przestrzeni, przedmiotem oraz podmiotem sztuki będą nasze ciała, które ograniczamy sami. Wyzwól swoją energię; rusz cztery, wymowne litery i przełam kolejne bariery. Wyjdź ze sztywnej ramy schematu obrazu, w którym żyjesz. Zostań Performerem! Kim?
 
"Performer – z dużej litery – jest człowiekiem czynu. A nie człowiekiem, który gra innego. Jest tancerzem, kapłanem, wojownikiem; jest poza podziałami na gatunki sztuki. [...] Performer to stan istnienia. Człowiek poznania"².
_____________________________________
 
¹ "Poszerzenie pola walki" (1994), debiut powieściowy Michela Houellebecqa, który zainspirował ostatnio A Part;
² Jerzy Grotowski: Performer, [w:] tegoż: Teksty z lat 1965–1969, wybór i redakcja Janusz Degler i Zbigniew Osiński, wydanie 2, Wydawnictwo "Wiedza o Kulturze", Wrocław 1990, s. 214.
 
 

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki.
Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.