PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

a PART 6

  • Dodano:
  • Autor: Agata Goraj
  • Kategoria: Teatr

Betonowy ogród rozkoszy ziemskich

Katowice – Miasto Ogrodów to betonowa dżungla. Rodzaj formacji kulturowej, wysokopiennej i poprzemysłowej. Las zabudowy zmodernizowanej, secesyjnej i bujnie sfunkcjonalizowanej. To tu pierwsze w Polsce wyrosły wieżowce, rozpleniły się robotnicze osiedlowce, jak gronkowce. Zgodnie z definicją jaṅgala – dżungla jest ziemią, nienadającą się do uprawy kulturowej. Na (nie)użytek Katowic wszelkie kultury organizmów żywych są ustawowo chronione. Mecenatem miasta zabezpieczone. Katowicki dzicz obrasta nieprzebyta gęstwina trudno dostępnych wrażeń, kiełkujących z wydarzeń. Miejsc czy sytuacji, w których łatwo się zgubić i gdzie panuje pozytywne bezprawie, nie brakuje tu wcale. Weźmy taki A Part. Pod lupą prawa, niezależne stowarzyszenie sadowników i orędowników, teatr sieje. Sadzi na miejscach widzów. Wszyscy stoją, bo za miejsce parkingowe mają pole apartowe. Park-ing to miejsce postoju – (po)bytu widowiskowego w plenerze. Oczom nie wierzę. Sztuka ulicy (przestrzennie) szkolnej ustawiła się na placu Uniwersytetu Śląskiego wyczekując apelu artystycznego. Sztandar A Partu na maszt, łopaty w dłonie. 23 czerwca godz. 22.00. Czas – start! Krzewienie kultury. Kwitnięcie piętna i piękna ludzkiej natury. Robi się jak w buszu Boscha. Człowiek próbuje, na wzór Hieronima, prymitywistycznie wyhodować raj w bezmózgowych, zdehumanizowanych, chłodnych betonach. Jego ulotna egzystencja wprawia go w stany obsesyjnego myślenia. Dlaczego? Aby poznać tajemnicę istnienia zawiera pakt z szatanem. Dalsza część przedstawienia motywem "Kuszenia (św. Antoniego" Dalego) popada w surrealistyczny obraz bohatera, rodem z Goethego. Gapie stojąc, siedzą jak na szpilkach, a postacie trzymając wysoki poziom chwieją się na szczudłach. Nadchodzi apokalipsa sądu ostatecznego. Dlaczego?

 

Faust2   Faust5
Faust1   Faust4

 

Tryptyk

Tryptyk to trójjednia inscenizacji "Stworzenia Świata" oraz wpływ zła i grzechu na ludzkość w dewiacji. Centralny panel ogrodowy – "Ogrodu ziemskich rozkoszy" obrastają dwa (po)boczne ogrody: rajski i piekielny. "Faust" jest trzecią częścią plenerowego Tryptyku Egzystencjalnego Hericha zainspirowanego postacią Heinricha (Corneliusa Agrippy von Nettesheima). Scenariusz, reżyseria i scenografia władcy A Part ma w sobie coś z faustycznej mocy, magii, alchemii, okultyzmu, filozofii i niejasnych spraw. Autorskie widowisko jest syntezą poglądów najwybitniejszego dramaturga (– Goethego). Jego dramat to dzieło niesceniczne, dla Marcina Hericha idealnie symboliczne. "Trwaj chwilo, jesteś piękna!" Dlatego.

 

Faust fot. Cezary PomykaloPełnia szczęścia, czyli melodramat

Faustowski A Part epatuje i obnaża, niektórych przeraża. Wszystko jest bardzo wymowne i (do)bitne. Bohaterzy biorą się do bicia i picia. Panuje dionizyjska zabawa. Równolegle toczy się apolińska rozprawa. Niesie się pieśń (melos) i drama, mocno zagrana. Aktorstwo jest fizyczne. Robi się patetycznie i histerycznie. Leje się krew, wino, łzy i woda. Płonie scenograficzna ozdoba. Ktoś się chowa. Nikt nie ucieka. W podnieceniu czeka. Erotyczny (po)pęd. Ekscytacji (z)lot. Teatralny sabat. Ulotny romans. Dzikie namiętności. Zaspokojenie potrzeby ciała i ducha. Sentymentalna zawierucha. Emocjonalne ciągoty do rozpusty i zapomnienia. Miłość (prze)sycona spiralą cierpienia. Bolesny dźwięk milczenia. Kara. Nieuchronny koniec. Pozostają surowe, zimne i metalowe konstrukcje (czysto techniczne). Dekoracje plastyczne. W głowie sceny wizualno-muzyczne. Uczuciowe, gorące i rwące ciała żywe, są wciąż jak żywe. Nadekspresyjnie przerysowane linie. Granice (roz)poznania. Dotyk, niemal muśnięcie prawdy emocjonalnej, namacalnej. To pamiętam. "Akurat to była niedziela. Kręciła się karuzela"¹ festiwalowego omamienia.

 

23 czerwca (niedziela)
22:00 (ul. Szkolna)
TEATR A PART (POLSKA)
FAUST [spektakl plenerowy]

 ________________________

¹ Słowa: Agnieszka Osiecka

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też korzystać z nich współpracujący z nami reklamodawcy oraz firmy badawcze.

Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki. Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.