PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

a PART 4

  • Dodano:
  • Autor: Agata Goraj
  • Kategoria: Teatr

anita wach via negativa 02 Marcandrea"Oops", I did it again

 

"Yeah yeah
Yeah yeah yeah yeah yeah yeah
Yeah yeah yeah yeah yeah yeah"¹

 

Ups, znów to zrobiłam.

 

A obiecałam sobie, że już nigdy więcej tego nie... Stara śpiewka. Pop-banał. Lubię to! Yeah.

 

"Oops" to błąd. Anita Wach i Bojan Jablanovec popełnili razem "Oops". Pomysł był jej, koncepcja jego, nie wiem dlaczego? Ona odtańcowała choreografie, on spisał scenariusz, ot "Oops". Chociaż obiecała w scenie na scenie scenie, że już nigdy więcej tego nie... Ups, znów to zrobiła. Jej solowe, spektaklowe wystąpienie to sceniczne przemówienie. Scena dostała głos na piśmie. Jej zdanie zaczęło się liczyć dramatycznie. Zakwestionowała "Błąd". Zwracając się do widzów i tancerki za pomocą wyświetlanego tekstu wygarnęła im błąd. Teatr to jedna wielka pomyłka. Aktorka wystosowała dialogiczne ruchy obronne. Uwięziona w scenicznej obecności broniła swej scenicznej istotności. Walczyła z teatralną materią świadomości głównie ciałem. Nie miała wiele do powiedzenia. Dla podniesienia swojego znaczenia pokazała cycki. Resztę zresztą też. Via negativa – akt całkowity. Pokazała wszystko, co miała. Tak zagrała. Czy wygrała? Skazana na bycie w scenie na scenie ze sceną była (bez)silna. Mobilna i atrakcyjna. Zdaniem "krytycznego rozumu" sceny stała się więźniem błędnego koła. Mechanizm polegał na poprawianiu wciąż tego samego "Błędu". Porażka?

 

Via negativa

Akt Grotowski jest wyjątkowy. Dlaczego? Ponieważ odsłania wszystko? Od czasów Stanisławskiego nikt nie przedstawił gołej natury aktorstwa tak dogłębnie i całkowicie. Nie obyło się bez procesów duchowo-fizyczno-emocjonalnych i skandali. Grotowski walczył o teatr goły, czyli ubogi, o teatr cały. Zrezygnował z autonomii kostiumu, gry świateł, warstwy muzycznej czy tradycyjnego podziału na scenę i widownię. Kresem ograniczenia elementów inscenizacji, podstawową molekułą teatru i skutkiem jego ogołocenia była bezpośrednia relacja aktor - widz. W niej to upatrywał siły, którą jest nagi człowiek. Jego sceniczna obecność rozumiana jest zarówno w wymiarze fizycznym, jak i duchowym. Modelem człowieka jest triada duszy, ciała i ducha. Metoda kształcenia aktora w teatrze ubogim zmierza nie do uczenia, ale zniesienia wszelkiego ograniczenia. Technika unicestwienia pochodzi z teologii negatywnej, która w przeciwieństwie do praktyki teologicznej dąży do perfekcji psychofizycznej. Organizm aktora wyzbywa się oporów, a zmysł reżysera naporów. Zadaniem autora sztuki jest niesienie pomocy w usuwaniu przeszkód i dostarczaniu motywów do wielkich improwizacji. Tworzenie świadomej kompozycji dzieła wymaga spontaniczności i zdyscyplinowania. W kreowaniu naturalnej nagości intymno-instynktownej potrzeba daru i ofiary z samego siebie. Teatr goły ma charakter archetypowy. Jest dotarciem do prawdy o sobie nagim. Użycie działań pobocznych, charakteryzacji, rekwizytu, ustrojenia czy tekstylności, stawia przed człowiekiem – widzem i aktorem, kontekst. W odniesieniu do czegoś lub kogoś tracimy osobowość. "Oops" Via negativa.

 

anita wach via negativa 01 Marcandrea"Błąd"

Via negativa, jako międzynarodowy projekt sztuki widowiskowej, winien skupiać się na relacji między wykonawcą a publicznością, w realnym czasie i przestrzeni. Tego nic nie zmieni. Pod tym względem jest ok. Jednak, jeśli chodzi o strategię "Oops"... Ach... Radykalna praktyka ogołacania ciała Anity Wach pruje się w szwach. Z założenia nie wyszła. Miejscami stara się załatać humorem, ale z oporem. Pomiędzy widzem a aktorem stanęła ściana – scena. Świadomość jej istnienia onieśmiela. Robi się sztucznie (w końcu to sztuka) i teatralnie, czasem przesadnie. Finałowa scena, swym przepychem i blaskiem, zamiera. Wszystkie błędy są do (nad)robienia. Kto nie robi błędów, umiera.

____________________________________________________________

¹. "Oops I did it again" - pierwszy singel amerykańskiej piosenkarki Britney Spears.

 

19 czerwca, godz. 20.30, Teatr Korez
Anita Wach/Via Negativa (Polska/Słowenia): Oops! [teatr tańca, performans]

 

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też korzystać z nich współpracujący z nami reklamodawcy oraz firmy badawcze.

Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki. Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.