PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

"Pomarańczarka" odnaleziona w Niemczech

GierymskiNa początku października br. Muzeum Śląskie - jako posiadacz obrazu Aleksandra Gierymskiego "Pomarańczarka" - otrzymało nieoficjalną informację, iż obraz o tym samym tytule trafił do jednego z hamburskich domów aukcyjnych. Pracownicy domu aukcyjnego, wiedząc że takie dzieło znajduje się w zbiorach Muzeum Śląskiego, za pośrednictwem współpracującej z nimi Polki, skierowali się z zapytaniem o możliwość istnienia dwóch identycznych obrazów. Muzeum Śląskie udzieliło wyjaśnień na ten temat, jednocześnie informując o zaistniałej sytuacji Muzeum Narodowe w Warszawie, z którego skradziono obraz. Dalsze losy odnalezionego obrazu pozostają teraz w gestii Muzeum Narodowego w Warszawie i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wierzymy, że wyjaśnienia, jakie nastąpiły po tym momencie, doprowadziły do ustalenia informacji, które dzisiaj zostały ujawnione i były przedmiotem zainteresowania Gazety Wyborczej i innych mediów. Muzeum Śląskie wyraża zadowolenie, iż pomoc, jakiej udzieliło, być może doprowadzi do odzyskania obrazu.

Przypominamy, iż Aleksander Gierymski namalował dwa, niemal identyczne, obrazy funkcjonujące pod tytułami "Żydówka z cytrynami" i "Pomarańczarka". Oba były sygnowane przez artystę. Przed II wojną światową jeden z tych obrazów znajdował się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i w czasie wojny zaginął. Po wojnie został wpisany na listę strat wojennych. Drugi natomiast - datowany przez autora na rok 1881 - został zakupiony w 1929 r. przez Muzeum Śląskie w Katowicach. Ten obraz eksponowany w stałej Galerii Malarstwa Polskiego Muzeum Śląskiego pochodzi ze zbiorów znanego kolekcjonera - Ignacego Korwin Milewskiego, który nabył dzieło od samego malarza w roku jego powstania (1881), a następnie odsprzedał je w 1924 r. do antykwariatu Abe Gutnajera w Warszawie, skąd pięć lat później trafił do Muzeum Śląskiego.

Wiadomo, że w latach 1880-1881 Gierymski wykonał szereg szkiców ołówkowych i studiów olejnych do tego tematu. Zachowały się także czarno-białe fotografie kobiety pozującej do obrazu. Dzieło ze zbiorów Muzeum Śląskiego różnił się od wersji z Muzeum Narodowego w Warszawie formatem i datowaniem (obraz katowicki jest nieco większy, poza sygnatura nosi datę powstania - 1881).

Dla wyjaśnienia wątpliwości związanych z pojęciem "replika", które pojawia się czasami w opisach obrazu "Pomarańczarka" ze zbiorów Muzeum Śląskiego, informujemy, że jest to powtórzenie dzieła sztuki wykonane - w przeciwieństwie do kopii - przez twórcę oryginału. Różni się od pierwotnego dzieła często wymiarami, drobnymi zmianami kompozycji, kolorytu, czasem techniką wykonania.

"Pomarańczarka", skradziona z Muzeum Narodowego w Warszawie, wystawiona została na aukcję przez żonę przemysłowca (i kolekcjonera zarazem) z Duesseldorfu, który był posiadaczem obrazu już od czasów powojennych. Jeśli eksperci definitywnie potwierdzą oryginalność dzieła, to jego wartość sięgnie 1,5 - 2 mln złotych (na aukcji wystawiony został za niecałe 5 tys. euro).

Aleksander Gierymski, "Pomarańczarka", 1880-1881, fotografia ze strony internetowej domu aukcyjnego Kunst & Auktionhaus Eva Aldag w Buxtehude

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki.
Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.