PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Sentymentalny obraz Śląska w malarstwie Pawła Wróbla

sentymentalny-obraz-slaska-w-malarstwie-pawla-wrobla-wyklad-dr-jacka-kurkaPochodzący z Katowic Paweł Wróbel to jeden z najciekawszych górnośląskich plastyków nieprofesjonalnych. We wtorek 19 września w czytelni Biblioteki Muzeum Śląskiego wykład poświęcony jego twórczości wygłosi Jacek Kurek.

Paweł Wróbel urodził się w Szopienicach, a wychowały go hałdy, na których spędzał w dzieciństwie większość czasu. Skończył zaledwie trzy klasy szkoły podstawowej i mimo zdolności plastycznych, które wykazywał od najmłodszych lat, nikt nie pomógł mu rozwijać się w tym kierunku. Ponieważ musiał zarabiać na swoje utrzymanie już jako dziewięciolatek, umiejętności plastyczne szybko stały się szansą na dodatkowy dochód.

Czytaj więcej...

Archeologia górnośląska w 20-lecie śmierci prof. Jerzego Szydłowskiego

W czwartek 21 września w sali Rady Wydziału Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach przy ul. Bankowej 11 odbędzie się konferencja naukowa "Archeologia górnośląska w 20-lecie śmierci prof. Jerzego Szydłowskiego" poświęcona wybitnemu uczonemu, archeologowi, nauczycielowi akademickiemu, muzealnikowi związanemu z Muzeum Śląskim.

Jerzy Szydłowski pracował w Muzeum Śląskim w Katowicach od czasu restytucji. Na prośbę Lecha Szarańca, dyrektora Muzeum, 2 września 1985 roku objął funkcję kierownika tworzącego się Działu Archeologii i przez 12 lat koordynował i animował pracę tego działu. Zainicjował wydawanie Śląskich Prac Prahistorycznych i był ich redaktorem. Nadzorował współprowadzone przez Dział Archeologii w latach 1986–1988 badania wykopaliskowe na osadzie kultury łużyckiej i grodzisku wczesnośredniowiecznym w Kamieńcu. Wspierał także organizowane przez pracowników działu wystawy, m.in.: Nowe nabytki działu archeologii (1989), Biskupin, gród nad jeziorem (1990/1991), 70 lat Muzeum Śląskiego (1994), Złoto stepu. Koczownicy Ukrainy (1997). Pod jego kierownictwem Dział Archeologii Muzeum Śląskiego zorganizował dwie międzynarodowe konferencje naukowe – w 1989 roku na temat Górny Śląsk w dobie plemiennej wczesnego średniowiecza i w 1994 Dziedzictwo kulturowe epoki brązu i wczesnej epoki żelaza na Górnym Śląsku i w Małopolsce.

Czytaj więcej...

Muzeum Śląskie podsumowuje "Szychtę kreatywną"

"Szycha kreatywna" była trzyetapowym projektem realizowanym przez Muzeum Śląskie we współpracy z Norweskim Instytutem Badań Dziedzictwa Kulturowego. W czwartek, 7 września o godzinie 18.00, w sali ekspozycyjnej Centrum Scenografii Polskiej odbędzie się spotkanie promujące wydawnictwo elektroniczne podsumowujące "Szychtę". Będzie ono połączone z rozmową dotyczącą wpływów rewitalizacji na ekosystem.

Głównym celem "Szychty kreatywnej" było podkreślenie wagi zintegrowanego podejścia do rewitalizacji, która powinna się wiązać nie tylko z odnawianiem budynków i kształtowaniem przestrzeni publicznej, ale także z dbaniem o relacje społeczne i tożsamość miejsca.

Czytaj więcej...

Akademia wideo-artu. Czy sztuka musi być piękna?

Organizowana przez Muzeum Śląskie Akademia wideo-artu jest całorocznym cyklem spotkań poświęconych sztuce wideo od początków zainteresowań twórców nowym medium aż do współczesności, kiedy to wideo czy instalacje multimedialne stały się powszechnie stosowaną formą artystycznej wypowiedzi. We wtorek, 8 sierpnia, wykład "Art must be beautiful? Wideo – medium sztuki krytycznej" wygłosi Marika Kuźmicz.

Temat spotkania nawiązuje do pracy Mariny Abramović "Art must be Beautiful; Artist must be Beautiful" ("Sztuka musi być piękna; Artysta musi być piękny") z 1975 roku. Podczas wykładu uczestnicy przyjrzą się zjawisku sztuki krytycznej z historycznej perspektywy i dokonają analizy języka, którym posługiwali się i posługują twórcy ją reprezentujący. Termin "sztuka krytyczna", który zaczął być używany w Polsce w latach 90. XX wieku, odnosił się do działalności artystów debiutujących na początku dekady lub kilka lat wcześniej, m.in. Zbigniewa Libery, Piotra Uklańskiego czy Alicji Żebrowskiej, a także twórców wywodzących się m.in. z kręgu Kowalni, pracowni prowadzonej przez G. Kowalskiego na warszawskiej ASP (m.in. Paweł Althamer, Katarzyna Górna, Katarzyna Kozyra, Monika Zielińska Mamzeta, Artur Żmijewski).

Czytaj więcej...

Wydarzenia towarzyszące wystawie "Nie jestem już psem"

WYSTAWA Nie jestem już psem Do 10 września bieżącego roku w Muzeum Śląskim można oglądać wystawę "Nie jestem już psem". To spojrzenie na sztukę protestu i postawę outsidera przez pryzmat ich zakorzenienia w etosie kultury alternatywnej. Wydarzenia towarzyszące ekspozycji są natomiast okazją do głębszego zapoznania się z nurtem kultury alternatywnej.

Na początek wykład "Outsiderzy sztuk wizualnych", czyli spotkanie z Małgorzatą Szaefer z Galerii TAK (Poznań), która opowie o swojej współpracy z outsiderami oraz podejmie próbę zdefiniowania ich nieokiełznanej sztuki. Tematem jej wystąpienia będzie "queerowanie kanonu" w kontekście outsider art i jego miejsca w kulturze. Wykład odbędzie się 25 lipca o godzinie 17.00 w budynku przy ul. Dobrowolskiego 1 (sala A).

Czytaj więcej...

Harmonia duszy i ciała. Polscy pisarze i poeci na igrzyskach olimpijskich

Harmonia duszy i ciala 28.06Francuski baron Pierre de Coubertin, XIX-wieczny humanista, pedagog i historyk, uważany za ojca nowożytnego ruchu olimpijskiego, podkreślał, że kształtowanie charakterów w procesie edukacji jest konieczne, a pomaga w tym wychowanie fizyczne. Uznał też, że potrzebna do tego jest wielka, sportowa impreza, odwoływał się do starożytnych wzorów, gdzie rywalizowano zarówno w sporcie, jak i w sztuce.

Idea Coubertina nie znalazła poparcia, wbrew temu, że idea konkursu jednoznacznie nawiązywała do starożytnych tradycji. Baron był jednak uparty. I chociaż Olimpijski Konkurs Sztuki i Literatury nie odbył się w 1908 r., to w Sztokholmie, w 1912, odbyły się "zawody" w architekturze, malarstwie, muzyce, rzeźbiarstwie i w literaturze. A co z tym mieli wspólnego Polacy?

Czytaj więcej...

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też korzystać z nich współpracujący z nami reklamodawcy oraz firmy badawcze.

Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki. Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.