PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Ślązacy atakują: „Górecki, Gołąbek, Spisak, Hawel"

  • Dodano:
  • Autor: Adam Andrysek
  • Kategoria: Muzyka
Muzycznie rok 2011 upłynął pod sztandarem kompozytorów śląskich. Jednym z najważniejszych wydarzeń na gruncie polskiej muzyki klasycznej bez wątpienia był jubileusz 60-lecia urodzin członków Pokolenia '51 lub – jak kto woli – pokolenia stalowowolskiego (od miejscowości, w której odbywał się festiwal będący zaczątkiem ich dalszej kariery). Skutki tej, skądinąd istotnej rocznicy, zdają się być dwojakie. Z jednej strony częste wykonania dzieł Andrzeja Krzanowskiego, Aleksandra Lasonia i Eugeniusza Knapika przyczyniły się do rozpropagowania ich dorobku wśród możliwie szerokiego grona odbiorców, z drugiej natomiast niektórzy melomani (a kto wie, może także i wykonawcy?) narzekali na zmęczenie spowodowane ciągłym słuchaniem (wykonywaniem?) utworów wymienionej trójki.
Hawel
 
Jako że Krzanowski, Lasoń i Knapik są twórcami śląskimi, najważniejsze koncerty poświęcone tym postaciom odbywały się oczywiście na Śląsku. Szczególne miejsce w repertuarze lokalnych instytucji muzycznych przypadło także innemu cenionemu kompozytorowi śląskiemu, Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu: w listopadzie obchodzono bowiem pierwszą rocznicę jego śmierci.

Karina Skrzeszewska zdominowała premierę Stuardy w Bytomiu

  • Dodano:
  • Autor: Ireneusz Szczepaniak
  • Kategoria: Muzyka

I stało się. "Maria Stuarda", przygotowana w koprodukcji z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Teatrem Wielkim w Łodzi, zawitała na bytomskiej scenie. Opera Śląska wystawiła operę Donizettiego w ubiegłą sobotę jako ostatni teatr - po poznańskim i łódzkim. "Last but not least" chce się jednak powiedzieć po premierze.

 OperaSlaska_MariaStuarda_fotTomaszZakrzewskiW przeciwieństwie do Poznania i Łodzi twórcy przedstawienia śląskiego wystawili operę Donizettiego własnymi siłami – wystąpili w niej wyłącznie soliści rodzimego teatru. Trzech realizatorów było tylko wspólnych w tej koprodukcji: szwajcarski reżyser Dieter Kaegi, austriacki scenograf Bruno Schwengl oraz Polak, reżyser świateł, Bogumił Palewicz.

Wszystko wskazuje na to, że decyzja dyrekcji Opery Bytomskiej o niezapraszaniu śpiewaków z innych teatrów była słuszna. Gościnne występy zagranicznych artystów w Łodzi i Poznaniu nie zostały raczej ocenione zbyt wysoko, co jednak nie dziwi biorąc pod uwagę możliwości finansowe teatrów. Światowa "pierwsza półka śpiewaków" jest dla nas raczej niedostępna, a przyciąganie publiczności do teatru drugorzędnymi (lub częściej "trzeciorzędnymi"), obcojęzycznymi nazwiskami, mija się z celem.
Czytaj więcej...

Przeciw awangardzie – ku tradycji

  • Dodano:
  • Autor: Adam Andrysek
  • Kategoria: Muzyka
knapikMoment debiutu kompozytorskiego Eugeniusza Knapika, jednego z przedstawicieli „Pokolenia 51" miał miejsce w czasie trudnym dla muzyki poważnej. Okres awangardy – nie tylko muzycznej – przewrócił wszystko do góry nogami, doprowadzając do rozpadu klasycznych „wielkich narracji", do „śmierci autora", przekształcając kulturę w obszar nieustannej fluktuacji różnorodnych tendencji, tekstów pozbawionych stałego zakorzenienia. Język, tworzywo, stało się elementem krępującym swobodę twórczej wypowiedzi, nowe czasy wymagały wszak nowego języka, a właściwie wielu języków, dostosowanych każdorazowo do innego tekstu. Brak jednolitego systemu językowego w muzyce współczesnej był więc czymś, wobec czego Eugeniusz Knapik, jako debiutujący kompozytor, musiał zająć określone stanowisko. Niedawny jubileusz 60. rocznicy jego urodzin wydaje się być idealną okazją do głębszego spojrzenia na jego – jakże interesującą, a zarazem reprezentatywną dla „Pokolenia '51" – twórczość.

Dźwięk Pokolenia

  • Dodano:
  • Autor: Adam Andrysek
  • Kategoria: Muzyka

TBugaj_photoDwie nieprzeciętne osobowości, dwaj charyzmatyczni kompozytorzy... Dwa spojrzenia na muzykę XX wieku zagościły 25 listopada br. w sali widowiskowej tymczasowej siedziby Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach. W ów piątkowy wieczór można było zapoznać się z twórczością Aleksandra Lasonia oraz Béli Bartóka.

Wszystko to z okazji obchodów 60-tej rocznicy urodzin trzech czołowych polskich kompozytorów: Eugeniusza Knapika, Andrzeja Krzanowskiego oraz Aleksandra Lasonia. Korzystając z możliwości przybliżenia publiczności najważniejszych dzieł ostatniego z wymienionych twórców, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Tomasza Bugaja wykonała jego hyMMny na orkiestrę symfoniczną oraz Concerto festivo na skrzypce i orkiestrę. Występ zwieńczony został Koncertem na orkiestrę Bartóka.

Uroczystość nadania Filharmonii Śląskiej w Katowicach imienia Henryka Mikołaja Góreckiego

  • Dodano:
  • Autor: Adam Andrysek
  • Kategoria: Muzyka
Poniedziałek, 14 listopada 2011 roku, bez wątpienia przejdzie do historii życia kulturalnego Śląska jako data znacząca. Właśnie tego dnia na sesji Sejmiku Województwa Śląskiego podjęto uchwałę o nadaniu Filharmonii Śląskiej imienia zmarłego w 2010 roku wybitnego kompozytora muzyki współczesnej, Henryka Mikołaja Góreckiego.

Nadanie_imienia_FSGośćmi uroczystej sesji Sejmiku byli zarówno przedstawiciele władz miasta i województwa, jak również osoby związane z Henrykiem Mikołajem Góreckim oraz katowickimi instytucjami muzycznymi, wśród których znaleźli się między innymi: Jadwiga i Anna Góreckie, rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego Tomasz Miczka, dyrektor naczelna Filharmonii Śląskiej Grażyna Szymborska, dyrektor artystyczny Mirosław Jacek Błaszczyk, prezydent Katowic Piotr Uszok, senator Bogusław Śmigielski, wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk oraz marszałek województwa Adam Matusiewicz.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też korzystać z nich współpracujący z nami reklamodawcy oraz firmy badawcze.

Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki. Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.