PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Siedem bram Jerozolimy - Narodowa Orkiestra Polskiego Radia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego

  • Dodano:
  • Autor: Marek Lyszczyna
  • Kategoria: Muzyka

Penderecki-NOSPRW miniony czwartek, 7 maja 2015 roku, zgromadzeni w sali Narodowej Orkiestry Polskiego Radia miłośnicy muzyki byli świadkami wyjątkowego koncertu - wykonaniem Siedmiu bram Jerozolimy kierował sam kompozytor Krzysztof Penderecki. Orkiestra pod jego dyrekcją czuła na pewno sporą odpowiedzialność, nie mniej interpretacja tego dzieła okazała się znakomita.

A jest to niewątpliwie dzieło wielkie i trudne, w podwójnym sensie. Po pierwsze dlatego, że jest to niezwykle monumentalna forma utworu polifonicznego, wymagającego absolutnej perfekcji w wykonaniu oraz wielkiej przejrzystości w brzmieniu. Dodatkowo, nowa sala NOSPR podnosi poprzeczkę tych wymagań, gdyż olbrzymia przestrzeń na prawie dwa tysiące miejsc wymaga jeszcze wzmocnienia. I tak chór (wystąpiły połączone chóry Filharmonii Krakowskiej oraz Polskiego Radia w Krakowie) został powiększony, a orkiestry dęte (podobnie jak na niektórych wcześniejszych koncertach, choćby Symfonii Tytanicznej Mahlera) zostały ulokowane na balkonach, dając tym samym wrażenie otaczającego zewsząd dźwięku. Na odrębną uwagę zasługują soliści – szczególnie sopranistki Iwona Hossa oraz Izabela Matuła, a także śpiewająca mezzosopranem Agnieszka Rehlis. Rolę recytatora przyjął Mariusz Benoit, doskonale wydobywając swoją recytacją dramaturgię tekstu.

Monumentalności brzmienia dopełniają również tubafony, skonstruowane według koncepcji samego kompozytora, nadające warstwie perkusyjnej przeszywające brzmienie.

Po drugie jest utwór ważny również dlatego, że podejmuje temat niezmiernie trudny i palący. Jest to charakterystyczny rys twórczości Krzysztofa Pendereckiego, który nie unikał nigdy ogniskowania swojej sztuki wokół wielkich, nierzadko tragicznych wydarzeń – by przywołać chociaż Ofiarom Hiroszimy – tren czy Requiem dla ofiar WTC. Dzisiaj, niestety, niewielu artystów wykazuje taką odwagę, zwracając się raczej ku tematyce społecznej, wyważając dawno otwarte lub nigdy nie zamknięte drzwi.

Siedem bram Jerozolimy to utwór skomponowany na specjalne zamówienie na obchody trzech tysięcy lat istnienia miasta. Światowa prapremiera odbyła się w Jerozolimie w 1997 roku. Miasto, od lat rozrywane przez kulturowe i religijne konflikty, w muzyce Krzysztofa Pendereckiego znajduje harmonię i jedność. Wybrany fragment tekstu z Pisma Świętego, z Księgi Ezechiela, odczytany metaforycznie można odnosić do geopolitycznej sytuacji regionu – po latach dramatu pojawia się nadzieja na stabilizację i odrodzenie potęgi narodu.

Tymczasem, choć sytuacja w Ziemi Świętej daleka jest od stabilizacji, pozostaje doskonała muzyka Krzysztofa Pendereckiego, która symbolicznie i artystycznie obiecuje lepszą przyszłość miastu, w którym narodziły się jedne z filarów naszej europejskiej kultury.

Takie wykonanie, jak czwartkowy koncert w Katowicach, pozostanie na długo w sercach i umysłach słuchaczy, oby skłaniając ich do równie odważnych refleksji, jak tych zawartych w muzyce Krzysztofa Pendereckiego.

Krzysztof Penderecki – Siedem bram Jerozolimy; Iwona Hossa - sopran I, Izabela Matuła - sopran II, Agnieszka Rehlis - mezzosopran, Rafał Bartmiński - tenor, Piotr Nowacki - bas, Mariusz Benoit - narrator, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Krzysztof Penderecki - dyrygent; Katowice, 7.05.2015;

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki.
Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.