PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Beethoven – Brahms. Wieczór z Larsem Vogtem i NOSPR

  • Dodano:
  • Autor: Marek Lyszczyna
  • Kategoria: Muzyka

lars vogt photo by felix broedeW miniony piątek, 24 kwietnia, wraz z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach wystąpił niemiecki pianista Lars Vogt. I Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena, który Vogt wykonał wraz z katowicką orkiestrą pod dyrekcją Alexandra Liebreicha, wzbudził aplauz, który po raz pierwszy można było przyjąć za szczerość emocji wyrażanych przez publiczność, a nie brak obycia części najnowszych melomanów. Owacja, która przerwała części Koncertu była w tym momencie w pewnym sensie uzasadniona. Siła tego pianisty nie leży bowiem w doskonałej technice czy wyrażanych emocjach. Jego siła leży w ogromnej charyzmie, którą potrafił zdominować orkiestrę oraz publiczność.

Artysta ma na swoim koncie współpracę z wieloma orkiestrami na całym świecie, w tym między innym z Orkiestrą Filharmoników Berlińskich, Filharmonią Wiedeńską oraz London Symphony Orchestra, a także liczne nagrania płytowe, zarówno z zakresu repertuaru kameralnego, jak i większych form.

Sam Koncert fortepianowy również zasługuje na uwagę - to jedna z wcześniejszych kompozycji Beethovena, ale przecież słyszymy w niej zapowiedź dojrzałego stylu. Niczym prolog do największych dzieł, jakby przedświt geniuszu brzmią frazy I Koncertu. Z drugiej strony to utwór pełny młodzieńczej energii, którą doskonale wyzwolił, wciąż przecież młody, Lars Vogt. Szczególną sympatię publiczności wzbudził ostatni pasaż w części Allegro con brio. Oczywiście, zgromadzeni słuchacze nie pozwolili Vogtowi tak zwyczajnie zejść ze sceny - po Koncercie Beethovena odegrał solo jeden z Polonezów Fryderyka Chopina (notabene zakończyły się właśnie eliminacje XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina).

Druga część wieczoru przyniosła wykonanie I Symfonii Johannesa Brahmsa. Symfonii, która koresponduje z muzyką Ludwiga van Beethovena – chociażby poprzez powtórzenie tematu z IX Symfonii. Podobnie jak w przypadku Koncertu fortepianowego Beethovena także Symfonia Johannesa Brahmsa należy do kompozycji powstałych w najwcześniejszym okresie twórczości. Nowa sala koncertowa NOSPR pozwoliła po raz kolejny (pomysł ten zrealizowano już podczas wykonania I Symfonii Gustawa Mahlera) wykorzystać przestrzeń drugiego balkonu do umieszczenia na nim sekcji dętej. Zabieg ten pozwala osiągnąć prawdziwe wrażenie otaczającego zewsząd dźwięku, a sama muzyka Brahmsa przenosi słuchaczy w wręcz oniryczny wymiar.

Pierwszy sezon artystyczny w nowej sali NOSPR powoli dobiega końca, w czerwcu będzie można spróbować stworzyć pewnego rodzaju podsumowanie, zarówno w sensie artystycznym jak i organizacyjnym. Zanim to jednak nastąpi przed nami jeszcze ponad dwa miesiące wypełnione koncertami. Oby tak udanymi, jak ten z udziałem Larsa Vogta.

Koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia: Claude Vivier – Zipangu na 13 instrumentów smyczkowych, Ludwig van Beethoven – I Koncert fortepianowy C-dur op. 15, Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68; Lars Vogt - fortepian, Alexander Liebreich - dyrygent, Katowice, 24.04.2015;

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki.
Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.