PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Tryumf w katedrze - o zakończeniu międzynarodowego festiwalu Dni Muzyki Organowej w Gliwicach

  • Dodano:
  • Autor: Marek Lyszczyna
  • Kategoria: Muzyka

DMO finalDługą owacją stojącej publiczność zakończył się niedzielny koncert w gliwickiej katedrze pod wezwaniem apostołów Piotra i Pawła, będący zarazem zwieńczeniem dwudziestego piątego międzynarodowego festiwalu Dni Muzyki Organowej.

Na zakończenie organizatorzy przygotowali program niezwykły, w szczególności dla miłośników muzyki dawnej. Z ogromną radością oczekiwałem wykonania słynnego dzieła Henryka Purcella, Ody do Świętej Cecylii (Z.339, tej mniej popularnej i rzadziej wykonywanej i nagrywanej niż Z. 328) - utworu dedykowanego patronce muzyki, nie tylko organowej.

Z perspektywy tego instrumentu utwór ten uświadamia, że choć organy w powszechnej świadomości związane są z przestrzenią sakralną, to nie jest to zasada bezwzględna. W Odzie kompozytor wykorzystał bowiem pozytyw - instrument z rodziny organów, mający jednak stosunkowo niewielkie rozmiary, mniej głosów i bardziej subtelne brzmienie. Miłośnicy dawnego instrumentarium mieli jeszcze jedną możliwość usłyszenia wspaniałego, rzadkiego instrumentu, jakim jest szałamaja - barokowa poprzednika klarnetu i oboju.

DMO final2W środkowej części programu usłyszeliśmy również muzykę skomponowaną na angielskiej ziemi, Koncert organowy F-Dur op. 4 Jerzego Fryderyka Haendla. Jest to niezwykle kameralny, łagodny utwór, który promieniuje na słuchaczy swoją łagodnością i delikatnością brzemienia. Efekt ten udało się osiągnąć dzięki wybitnym artystom, którzy tego wieczoru zaszczycili publiczność w Gliwicach. Polska Orkiestra XVIII wieku (założona na wzór słynne amsterdamskiej Orkiestry XVIII wieku pod dyrekcją Fransa Brueggena) wraz z towarzyszeniem wrocławskich kameralistów Cantores Minores Wratislavienses zapewniła muzyczną ucztę na najwyższym poziomie.

Wieńczącym wieczór (oraz cały festiwal) był monumentalny utwór Jerzego Fryderyka Haendla - The Dettingen Te Deum. Dzieło to zostało napisane jako wotum po zwycięstwie wojsk angielskich nad wojskami francuskimi w bitwie pod Dettingen, gdzie Brytyjczycy wspierali swoich austriackich sojuszników w wojnie o sukcesję cesarską w Wiedniu.

Przebywając w gliwickiej katedrze, dzięki dźwiękom tej niezwykle podniosłej muzyki, można było poczuć się jak w londyńskim pałacu Św. Jakuba w Wesminsterze i odczuć ówczesną potęgę militarną Albionu.

Publiczność nagrodziła muzyków pod batutą Piotra Karpety oraz solistów gromką owacją, która zakończyła się wspaniałym bisem. W katedrze rozbrzmiały pierwsze takty chóru Hallelujah z oratorium Mesjasz Haendla - było to doskonałe ukoronowanie całego wieczoru.

Na zakończenie, gdy w uszach publiczności wybrzmiewały jeszcze ostatnie takty nieśmiertelnego Hallelujah, głos zabrał dyrektor festiwalu Wojciech Różak. Podziękował wszystkim muzykom oraz organizatorom, publiczności, oraz wyraził nadzieję, że za rok wszyscy spotkamy się na kolejnej, dwudziestej szóstej już edycji międzynarodowego festiwalu Dni Muzyki Organowej, którą to nadzieję również podzielam.

 

Więcej zdjęć z koncertu finałowego >>>>>

 

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki.
Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.