PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Organowe wariacje

  • Dodano:
  • Autor: Marek Lyszczyna
  • Kategoria: Muzyka
27-05-2014 2W miniony wtorek gliwicka katedra pod wezwaniem św. Piotra i Pawła gościła wyjątkowego wirtuoza - urodzonego w Genewie Lionela Rogga - szwajcarskiego teoretyka, historyka i praktyka barokowej muzyki organowej, wybitnego interpretatora dzieł Jana Sebastiana Bacha. Warto dodać, że urodzony we francuskojęzycznej części Szwajcarii Rogg ma na swoim koncie komplet nagrań dzieł organowych mistrza z Lipska.
 
Tymczasem w gliwickiej katedrze tuż przed godziną 19.00 zaczęli powoli gromadzić się melomani, by w parę chwil wypełnić całą świątynię. W oczekiwaniu na koncert mogliśmy podziwiać neogotycką architekturę katedry wraz ze zdobiącą ołtarz gotycką glorią promienistą.
W klimat powstania oraz strukturę wyjątkowych dzieł Jana Sebastiana Bacha wprowadziła nas inicjująca koncert prelekcja, z której nowych rzeczy mogli się dowiedzieć nawet wytrawni badacze dorobku lipskiego mistrza.
 
27-05-2014 327-05-2014 4Wreszcie rozbrzmiały organy, swoim majestatycznym, mocnym głosem instrumentu zbudowanego na początku XX wieku. Rozpoczynające i kończące program wtorkowego wieczoru preludia ze zbioru Clavier Übung stanowiły tylko pewną niezbędną ramę narracyjną. Prawdziwym celem tego wieczoru było fenomenalne wykonanie Wariacji Goldbergowskich. Ten zbiór liczący 30 wariacji stanowi jedno z największych arcydzieł muzyki wszelakiej. Spopularyzowany w genialnych interpretacjach kanadyjskiego wirtuoza Glenna Goulda (nagranych dwukrotnie: raz w pełnej pasji, młodzieńczej wersji z lat 50 XX wieku; drugi raz krótko przed śmiercią w latach 80) jest jednym z najlepiej znanych i najczęściej słuchanych dzieł Bacha. Osobiście bardzo często odsłuchuję płyty Goulda lub inne, klawesynowe interpretacje, niemniej, miałem wyjątkową możliwość usłyszenia po raz pierwszy Wariacji w interpretacji organowej. I z całą odpowiedzialnością stwierdzam, że była to interpretacja wyjątkowa, co potwierdziła długotrwała owacja, jaką zgotowali Lionelowi Roggowi gliwiccy melomani.
 
Wtorkowy koncert stanowił tylko jeden wyjątkowy wieczór w ćwierćwiecznej już tradycji Międzynarodowego Festiwalu Dni Muzyki Organowej. Inicjatywa ta wpisuje się w podejmowanie szczególnej troski o śląskie dziedzictwo organowe, które zdecydowanie należy pielęgnować i promować.
 

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki.
Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.