PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Muzyka wyższych sfer niebieskich

  • Dodano:
  • Autor: Marek Lyszczyna
  • Kategoria: Muzyka

Orkiestra Historyczna08Niedzielny wstęp Oh! Orkiestry Historycznej stanowił dla śląskich melomanów obowiązkowy punkt kalendarza koncertowego. Z ogromnym zainteresowaniem udałem się zatem do katowickiego kościoła pod wezwaniem apostołów Piotra i Pawła. Z tym większym zainteresowaniem, że program koncertu tworzyły prawykonania utworów ze zbiorów Biblioteki Jasnogórskiej. Uczucie, że jest się pierwszym odbiorcą danego dzieła zawsze stwarza wyjątkową atmosferę, aurę, którą Jean Starobinski nazwałby czarownością.

Tak było i tym razem. Orkiestra zaprezentowała nam trzy utwory z Biblioteki Jasnogórskiej. W arkana tego przebogatego archiwum muzyki dawnej wprowadził nas przybyły z Częstochowy paulin, ojciec Sebastian Matecki. W słowie wstępnym przybliżył nam dzieje działającej ponad trzysta lat Kapeli Jasnogórskiej oraz obecne inicjatywy, mające na celu promocje tego niezwykle cennego dziedzictwa, w które wpisuje się również niedzielny koncert Oh! Orkiestry Historycznej.

Trzy dzieła, których mieliśmy sposobność wysłuchać, zostały skomponowane przez zakonnika Amando Ivanschiza, również członka zgromadzenia paulinów, a także niezwykle utalentowanego, późnobarokowego kompozytora, którego dorobek jest znany i obecny w europejskich kręgach miłośników dawnej muzyki sakralnej. Ivanschiz, z pochodzenia Chorwat urodzony w Wiedniu, komponował nie tylko muzykę sakralną, ale również sonaty oraz symfonie.

Podczas niedzielnego koncertu prawykonane zostały trzy utwory, różne zarówno w formie jak i stylu. Na początku wysłuchaliśmy Sinfonię G-dur, utwór niezwykle lekki, dynamiczny, który przywodził mi na myśl raczej dokonania mistrzów włoskiego klasycyzmu z kręgu kompozytorów dworskich, takich jak Giovanni Paisiello, niż ciężkie brzmienie środkowoeuropejskiego baroku.

Orkiestra Historyczna05Dwie kolejne kompozycje, Oratorium Primum i Missa Solemnissa, bliższe już stylowi niemieckiej muzyki barokowej, stanowiły zarazem okazję do zaprezentowania doskonałych możliwości wokalnych solistów. Duet sopranistki Marzeny Michałowskiej oraz kontratenora Piotra Olecha we wspomnianym Oratorium może służyć za przykład wspaniałego kunsztu głosu. W kontemplacyjnej Missie Solemnissimie do solistów dołączyli chórzyści, którzy uzupełnili doskonale barwę dźwięku rozbrzmiewającego w katowickim kościele.

Miłośnicy muzycy dawnej nie mogli pozostać również obojętni na instrumentarium, którego ozdobą był pozytyw (barokowy instrument należący do rodziny organów), na którym zagrał Marcin Świątkiewicz. Dzięki temu mniej doświadczeni słuchacze mieli doskonałą sposobność odkrycia niezwykłego instrumentu należącego do uniwersum muzyki organowej, której tradycja, niegdyś niezwykle bogata, wciąż pozostaje żywa na Górnym Śląsku.

Niedzielny koncert Oh! Orkiestry Historycznej w ramach festiwalu Gaude Mater był potwierdzeniem, że zespół ten czeka wielka przyszłość i najsłynniejsze sale koncertowe Europy, w których ceni się muzykę dawną. Oczywiście było to potwierdzenie pro forma. Rozumie to doskonale każdy - nie tylko ten, kto uważnie śledzi ich rozwój - kto choć raz miał okazję ich wysłuchać.

 Więcej zdjęć z koncertu >>>>

 

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki.
Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.