PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Wirtuoz pośród palm

  • Dodano:
  • Autor: Marek Lyszczyna
  • Kategoria: Muzyka

Niemczuk PalmiarniaNiedzielny wieczór w gliwickiej Palmiarni. Przestrzeń wypełniają tropikalne rośliny nadające powietrzu specyficzny, łagodny zapach tchnący spokojem. W Pawilonie historycznym pluskają się w wodzie egzotyczne ryby, wspaniały legwan leniwie przygląda się powoli zbierającym się na sali melomanom.

W takiej scenerii rozpoczął się recital - piszę te słowa z pełnym przekonaniem - wirtuoza fortepianu, jednego z najciekawszych pianistów młodego pokolenia - Grzegorza Niemczuka. Delikatne dźwięki Nokturnu b-moll skomponowanego przez Fryderyka Chopina wprowadziły nas w senną, oniryczną atmosferę, z której wyrwały nas dopiero słowa konferansjera.

Grzegorz Niemczuk posiada niezwykłą technikę - jego interpretacja pełnych ornamentów, charakterystycznych dla stylu brillant, Ballady h-moll Franza Liszta i Ballady g-moll Fryderyka Chopina ukazała prawdziwe możliwości pianisty.

Moim zdaniem w tym właśnie romantycznym repertuarze Grzegorz Niemczuk sprawdza się najlepiej. W utworach pełnych pasji i energii, jak wspomniane ballady czy wykonanej na bis etiudzie, które zostały zagrane w innym niż nas przyzwyczajono stylu. Brzmienie, które udaje mu się uzyskać można przyrównać do efektów, jakie można usłyszeć na autentycznych instrumentach z epoki, choćby takich jak ulubione przez Fryderyka Chopina produkowane w Paryżu Pleyele. Tym razem hipnotyzująca barwa dźwięku uzyskana jest nie dzięki konstrukcji instrumentu, ale dzięki umiejętnościom pianisty. W grze Grzegorza Niemczuka jest cała możliwa gama emocji - od wielkiego spokoju, po wielkie uniesienia, bliższe raczej muzyce barokowej niż dziewiętnastowiecznym kompozytorom z kręgu muzyki romantycznej.

W dalszej części koncertu wysłuchaliśmy sześć Walców sentymentalnych Franciszka Schuberta oraz trzy walce Fryderyka Chopina - As-dur, a-moll i f-dur z opusu 34. Spokojne brzmienie walców oraz zagranych po nich mazurków Fryderyka Chopina (a-moll, as-dur, fis-moll) oraz Aleksandra Skriabina (h-moll, fis-moll, oraz g-moll) równoważyły energię bardziej złożonych form, takich jak zagrane w ostatniej części polonezy.

Ku pamięci zmarłego niedawno Wojciecha Kilara Grzegorz Niemczuk wykonał fortepianową transkrypcję poloneza skomponowanego do filmowej adaptacji Pana Tadeusza w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Oficjalna część koncertu zakończona została wykonaniem Poloneza As-dur - wykonaniem pełnym energii, przywodzącym na myśl zachowane nagrania Ignacego Paderewskiego, przy czym Grzegorz Niemczuk poradził sobie z tym utworem o wiele lepiej niż słynny polityk-pianista, a porównanie dotyczy jedynie energiczności tej interpretacji, która wyróżniła się zdecydowanie na tle tradycyjnych wykonań.

Słabym punktem tego wieczoru była jedynie - w mojej opinii - zbyt długa konferansjerka, która rozpraszała słuchaczy i niepotrzebnie przerywała rozwijającą się i układającą w harmonijną całość muzyczną ucztę zgotowaną dla nas przez Grzegorza Niemczuka. Narracja, niezwykle patetyczna i niezbyt odkrywcza, nie wnosiła zbyt wiele w ten wieczór, a bardziej wyrafinowanych melomanów mogły razić sugestie nieznajomości dorobku Franciszka Schuberta, który - mimo początkowego braku uznania ze strony współczesnych sobie wiedeńskich elit - należy przecież obecnie do jednych z częściej granych i nagrywanych kompozytorów.

Na pewno po koncercie (który upłynął zbyt szybko!) słuchacze wyszli z ochotą wysłuchania dłuższego recitalu (nieprzerywanego wystąpieniami konferansjera), a swoje uznanie wyrazili wcześniej trzykrotnie wywołując Grzegorza Niemczuka na scenę. Występy tego urodzonego w Tychach pianisty, absolwenta Akademii Muzycznej w Katowicach oraz laureata Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a także innych prestiżowych nagród niezwykle wzbogacają krajobraz muzyczny Górnego Śląska. Głęboko wierzę, że dzięki jego talentowi i działalności pedagogicznej sztuka interpretacji muzyki fortepianowej dalej będzie się rozwijać na Śląsku.

Wiosna z Fryderykiem: Polonez znaczy "polski", recital fortepianowy Grzegorza Niemczuka, Palmiarnia, Gliwice, 16.03.2014;

 

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też korzystać z nich współpracujący z nami reklamodawcy oraz firmy badawcze.

Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki. Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.