PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

"Pragnę prowadzić Akademię Muzyczną w dobrym kierunku..." - rozmowa z JM Rektorem Akademii Muzycznej w Katowicach, prof. Tomaszem Miczką...

  • Dodano:
  • Kategoria: Muzyka

Spis treści

 

Jak należy rozumieć fakt, że Sala ma zmienną akustykę?

Sala_koncertowaTrzeba zacząć od tego, że jest to sala, która ma prawie pięćset miejsc. Na potrzeby Akademii Muzycznej jest to bardzo komfortowa liczba, pozwala bowiem organizować duże imprezy artystyczne wymagające dużej i zmiennej estrady. Zanim powiem o akustyce muszę podkreślić, że w całym regionie śląskim jest to pierwsza prawdziwa sala koncertowa. Do tej pory nie mieliśmy prawdziwej sali koncertowej, a tylko obiekty lub sale adoptowane na potrzeby koncertowe, takie jak Centrum Kultury Katowice, sala Filharmonii Śląskiej etc. Jej fenomen polega też na tym, że od początku jej funkcjonowania pojawiają się w niej rzesze melomanów - niezwykle się z tego cieszymy.

 

A teraz akustyka. Sala posiada tzw. zmienną akustykę dzięki temu, że w ścianach bocznych wkomponowanych jest sto dwadzieścia ekranów akustycznych, które pozwalają "wpuścić" dźwięk do przestrzeni pochłaniającej poza salą koncertową. Dlatego też możemy zmieniać akustykę w zakresie pogłosu w wartościach pomiędzy 1,6s - 2,8s. Jak to wygląda w praktyce? Po prostu, jeśli występuje duża orkiestra symfoniczna i masa dźwięku jest już zbyt duża jak na taką przestrzeń, to otwieramy ekrany i pogłos zostaje wtedy zmniejszony. Łagodzą się proporcje brzmieniowe, łatwiej się po prostu słucha. I na odwrót - jeśli występują bardzo małe zespoły, np. kwartety smyczkowe, albo odbywa się recital jakiegoś instrumentu, to wtedy, przy zupełnie zamkniętych przestrzeniach wybrzmiewających, mamy większy pogłos i w konsekwencji lepsze wrażenia artystyczne - zarówno dla wykonawców, jak i słuchaczy.

 

Zazwyczaj sale koncertowe uczelni artystycznych służą prezentacji dorobku studentów. Tutaj natomiast odbywają się dodatkowo regularne koncerty...

AM1Musiałbym to określić w ten sposób - naszym głównym nurtem jest prowadzenie działalności artystycznej opartej na występach studentów i pedagogów. To jest główna część. Natomiast mamy też dużo koncertów, na które zapraszamy artystów "z zewnątrz". Staramy się być instytucją kultury, która proponuje nie tylko swoje własne wykonania artystyczne, ale także coś, co wykracza poza ten obszar. Dlaczego? Dlatego, że w moim pojęciu spłacamy coś w rodzaju długu, oczywiście w cudzysłowie - miastu, województwu śląskiemu. I nie tylko dlatego, że tak bardzo partycypowały w budowie tej Sali. Także dlatego, że chcemy być czymś więcej, niż tylko Akademią Muzyczną, w której kształci się studentów. Nasze ambicje są większe, pragniemy stworzyć coś w rodzaju centrum kultury, którego oferta jest możliwie najbogatsza. Nic nie stoi temu na przeszkodzie, ponieważ mamy dobrze działającą akademicką orkiestrę symfoniczną, akademicką orkiestrę barokową, akademicką orkiestrę dętą, organizujemy szereg festiwali. Nie mogę pominąć też Śląskiego Festiwalu Jazzowego, którego jesteśmy współorganizatorem, albo działalności całego Instytutu Jazzu. W sumie wachlarz propozycji jest dosyć duży - od muzyki bardzo, bardzo "wysokiej", po tę, która w pewnym sensie idzie w innym kierunku . To spektrum jest zatem dosyć szerokie, a nas cieszy moda na salę koncertową Akademii Muzycznej. To trwa już trzy lata i bardzo się z tego powodu radujemy. Prawie zawsze mamy komplet słuchaczy, co w dzisiejszych czasach nie jest wcale takie łatwe, o czym można się przekonać w salach filharmonicznych. 

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki.
Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.