PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

Mesjasz w Filharmonii Śląskiej

  • Dodano:
  • Kategoria: Muzyka
pijarowski__foto_K._Lisiak
Marek Pijarowski, fot. K. Lisiak

Na afiszu arcydzieło - ten tytuł piątkowego (17 grudnia, godz. 19 w hali widowiskowej przy ul. Pszczyńskiej 6 w Katowicach Giszowcu) koncertu Filharmonii Śląskiej mówi wszystko. Na afiszu jedno z najsłynniejszych oratoriów - Mesjasz Georga Friedricha Händla z uznanym za przebój wszech czasów Alleluja w finale drugiej części.

 

Georg Friedrich Händel, choć był najwyżej cenionym spośród cudzoziemskich kompozytorów współtworzących muzyczne życie Anglii, pod koniec 1740 roku rozważał

opuszczenie tego kraju. Skoro w Londynie zazdrośnicy zdzierali afisze anonsujące jego koncerty, skorzystał z zaproszenia wicekróla Irlandii i w Dublinie dał 13 kwietnia 1742 roku prawykonanie Mesjasza. Po próbie generalnej dla wszystkich chętnych brakowało miejsc na widowni. Prasa uznała nowy utwór najpiękniejszą kompozycję muzyczną jaką kiedykolwiek słyszano.

 

Oratorium w trzech częściach z tekstami zaczerpniętymi ze Starego i Nowego Testamentu, a także z modlitewnika, podsunął kompozytorowi librecista, literat i uczony, Charles Jennens. Czynił to z nadzieją , że Georg Friedrich Händel włoży w dzieło cały swój geniusz i kunszt, tak aby przyćmiło wszystkie jego wcześniejsze kompozycje. Kompozycja obejmująca wszystkie święta roku liturgicznego powstała szybko, w niecały miesiąc. Nie zdradza jednak najmniejszych oznak pośpiechu - jest dziełem ogromnym i pełnym majestatu.

 

Chociaż późniejsze wykonanie londyńskie nie powtórzyło sukcesu z Dublina, Mesjasz zdobył pozycję arcydzieła angielskiej muzyki narodowej. Kiedy podczas jednego z koncertów zachwycony słynnym Alleluja król Jerzy II wstał z miejsca, uczyniła to i pozostała publiczność. Stało się to brytyjskim obyczajem, potem podchwyconym i przez melomanów z innych krajów. Zmiana recepcji Mesjasza przez londyńczyków nastąpiła w 1750 roku, gdy kompozytor dwukrotnie poprowadził oratorium na koncercie dobroczynnym w Foundling Hospital, założonym przez Thomasa Corama i malarza Wiliama Hogartha szpitalu i przytułku dla niechcianych dzieci w Bloomsbury. Pod jego bramą stale wisiał koszyk, do którego pod osłona nocy matki mogły wkładać niemowlęta. Hogarth wspierał szpital dochodami z aukcji swoich obrazów, Händel przekazywał wpływy z dorocznego wykonania Mesjasza podczas wielkiej gali charytatywnej, która była jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych w londyńskim kalendarzu kulturalnym.

Hossa_foto_K._Lisiak Adam_Zdunikowski_tenor Damian_Ganclarski_zdjcie_-_fot.A.Hawaej
Iwona Hossa, fot. K. Lisiak Adam Zdunikowski Damian Ganclarski, fot. A. Hawaej

 

 

Do wykonania arcydzieła Georga Friedricha Händla Filharmonia Śląska zaprosiła znakomite grono artystów. Orkiestrę i przygotowany przez Jarosława Wolanina, Chór Filharmonii Śląskiej poprowadzi w tym koncercie Marek Pijarowski, a partie solowe zaśpiewają: sopran Iwona Hossa, kontratenor Damian Ganclarski, tenor Adam Zdunikowski i bas Jarosław Kitala.

 

 

 

 

 

 

 

 

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki.
Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.