PORTAL KATOWICKI

INFORMACJE KULTURALNE

Menu

A jednak grają! Sukces konferencji "Grasz?"

  • Dodano:
  • Autor: Ewa M. Walewska
  • Kategoria: Film
GraszPodczas tegorocznej edycji MFF Ars Independent organizatorzy postanowili wzbogacić program festiwalu o nowy element – pionierską wśród polskich festiwali sekcję poświęconą grom wideo, której nadali tytuł "Grasz?". Głównym wydarzeniem zorganizowanym w ramach sekcji była konferencja, która odbyła się 27 września w Rondzie Sztuki w Katowicach.

Program konferencji "Grasz?" obejmował siedem godzin wystąpień i dyskusji odbywających się ramach trzech bloków tematycznych: Gry a technologia, Gry a sztuka oraz Gry a film. Celem wydarzenia była próba znalezienia odpowiedzi na postawione przez organizatorów pytania wyłaniające się z niedookreślonego jeszcze współcześnie statusu gier: czy gry wideo to rozrywka czy pełnoprawne dzieło sztuki?; czy gry to bękarty kinematografii?; czy twórcy gier potrafią wypracować nowe, oryginalne rozwiązania formalne, które pomogłyby legitymizować je jako sztukę? Do udziału w konferencji zaproszono prelegentów reprezentujących środowisko twórców gier, a także krytyków i medioznawców.

Jako pierwszy wystąpił Sidey Myoo (właśc. dr hab. Michał Ostrowicki, filozof, pracownik Zakładu Estetyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, pomysłodawca naukowego projektu wirtualnej uczelni działającej w środowisku graficznym 3D Second Life – Academia Elektronica) z referatem "Jaki dzisiaj dzień tygodnia?". Wychodząc od własnego przykładu Myoo (używający już obecnie pseudonimu z SL częściej niż prawdziwego nazwiska) opowiadał o tożsamości sieciowej, jaką zyskują użytkownicy wirtualnych światów, a także o immersyjnych społecznościach, które tworzą. Myoo wyraźnie zaznaczył przy tym, że określenie "gra" nie pasuje do środowisk elektronicznych (czy inaczej elektronicznych światów), takich jak Second Life, które są zjawiskiem zbyt złożonym i wielowymiarowym, by określać je właśnie w ten sposób. W swoim wystąpieniu wiele uwagi poświęcił także kategorii immersji tłumacząc przy tym, jakie elementy wirtualnego "życia" wpływają na wytworzenie poczucia zanurzenia w Virtual Reality.

Wystąpienie Sideya Myoo odbywało się równocześnie w "dwóch światach" – "w świecie fizycznym, zwanym realnym" (jak mówi sam Myoo) oraz w wirtualnej Academia Electronika w SL, po której prelegent "oprowadzał" zgromadzonych słuchaczy dzięki podłączeniu osobistego komputera do projektora.

Drugi referat w bloku tematycznym Gry a technologia wygłosił Michał Szafraniec, który zaprezentował temat "Scena niezależna = powrót do korzeni". Wystąpienie zostało poświęcone fenomenowi gier z kręgi indie (independent video game), które – wbrew powszechnym opiniom – powstawały od samego początku istnienia tego medium. Prelegent przeprowadził charakterystykę gier niezależnych zwracając uwagę na ich odmienność od komercyjnych produkcji, wyrażającą się głównie w ich wyjątkowym artyzmie, pietyzmie z jakim zostały stworzone, nowatorskich, niestandardowych pomysłach autorów czy też głębi tematycznej i mocnych przeżyciach estetycznych, jakie zapewniają graczom. W referacie omówiony został także temat finansowania niezależnych produkcji, m.in. w modelu crowdfundingu. Swoje wystąpienie Michał Szafraniec oparł na ciekawym wyborze trailerów oraz nagrań z gier niezależnych, znakomicie prezentującym ich różnorodność.

Blok tematyczny Gry a sztuka otworzył dr Paweł Schreiber, który wystąpił z referatem "Czekając na dojrzałość. O wartości artystycznej gier wideo", w którym skupił się na próbie odpowiedzi na pytanie o dojrzałość tego medium. Zaznaczając, że twórcy komercyjnych gier czują się odpowiedzialni za dostarczanie graczom czystej rozrywki dr Schreiber zauważa, że branży gier wideo potrzeba zmian, a ich twórcom odwagi do przeprowadzania artystycznych eksperymentów. Dr Schreiber postawił tezę, że "medium jest dojrzałe, jeżeli potrafi zajmować się ważnymi, złożonymi problemami za pomocą swoistych dla siebie środków wyrazu", po czym zaprezentował subiektywny wybór gier (wśród których wymienił m.in. "Shadow of the Colossus", "Deus Ex Machina", "Alice: An Interactive Museum", "Bad Day on the Midway", "Cosmology of Kyoto", "Trinity", "Gone home" czy "A Change in the Weather") i omówił składniki decydujące o ich wartości artystycznej.

W dalszej części panelu wystąpiła Agnieszka Kliś-Brodowska oraz Bartłomiej Kuchciński z referatem "Gry video a sztuka. Medium, projektant, gracz" – literaturoznawcy, którzy "dokonali przeglądu szeregu tekstów o tworzeniu gier, podręczników czy przewodników skierowanych do przyszłych twórców i przeanalizowali to, w jaki sposób te teksty konstruują status gry, projektanta i gracza". Panel zamknął prof. dr hab. Andrzej Pitrus, który zaprezentował temat ""The Night Journey" Billa Violi jako artystyczne zawłaszczenie interfejsu gry" ukazując "The Night Journey" jako grę dekonstruującą mechanikę klasycznej interaktywnej rozrywki wideo.

W bloku tematycznym Gry a film Bartosz Kłoda-Staniecko omówił temat "Jedna gra, dwie Lary. O problemach języka narracji i symulacji na przykładzie gry Tomb Raider" analizując grę pod kątem stylistyczno-estetycznej spójności i prezentując problem starcia się w tej produkcji języka narracji i języka symulacji. W kolejnym wystąpieniu Kajetan Wiecha zapoznał słuchaczy z pojęciami, takimi jak "interactive storytelling", "interactive fiction" czy "visual novel" (referat: "Interactive Story – gra, film, czy rewolucja?"), po czym porównał możliwości oraz rodzaje atrakcji i przeżyć, jakie swoim odbiorcom oferują gry oraz filmy.

W dalszej części Michał 'bonzaj' Staniszewski przeprowadził wnikliwą charakterystykę kategorii "niegry" ("notgame") oraz omówił najważniejsze metody budowania, kontrolowania i podtrzymywania immersji, w której ma trwać gracz (referat: "Niegry – nowe formy budowania narracji"). Na zakończenie panelu w specjalnym wystąpieniu głos zabrał Paweł Płaza z CDP.pl.

Konferencja "Grasz?" zgromadziła pokaźne grono słuchaczy. Wszystkim wystąpieniom towarzyszyły burzliwe dyskusje toczące się po każdym z paneli, które udowadniały ogromne zainteresowanie audytorium poruszanymi w trakcie wystąpień tematami. Sukces pierwszej odsłony konferencji spowodował, że organizatorzy nieoficjalnie zapowiedzieli już drugą jej edycję podczas przyszłorocznego festiwalu.
 
 

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też korzystać z nich współpracujący z nami reklamodawcy oraz firmy badawcze.

Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie plików cookies w pamięci Twojej przeglądarki. Więcej o naszej polityce prywatności oraz zmianie ustawień przeglądarki dowiesz się tutaj.